Olen kerännyt tälle sivulle omia ja muiden lempikirjoja ja kirjailijoita alagenreittäin ryhmiteltynä.
Historiallinen
Historialliset romaanit ovat varmaankin suurin alagenre, joten suosituksen arvoisia kirjailijoita riittää.
Suomeksi:
Kaari Utrion tuotannosta löytyy etenkin keskiaikaan ja 1800-luvun Suomeen sijoittuvia kirjoja. Kirjojen historiakuvaus tuntuu aidolta ja hyvin tutkitulta.
HarperCollinsNordicin Silk-sarjasta löytyy jonkin verran suomennettua historiallista romantiikkakirjallisuutta
Englanniksi:
Lisa Kleypas on julkaissut ensimmäiset kirjansa 80-90-luvun vaihteessa, joten valinnanvaraa riittää. Häneltä suosittelen ainakin Wallflower-kvartettia (Secrets of a Summer Night, It Happened One Autumn, Devil in Winter, Scandal in Spring)
Loretta Chase: Lord of Scoundrels, Your Scandalous Ways, Carsington-sarjasta Miss Wonderful, Mr Impossible ja Lord Perfect
Deanna Raybourn: Silent in the Grave, joka aloittaa kirjasarjan, jossa on samat kaksi päähenkilöä. Tämä kirja sopii niille, jotka eivät pidä seksikohtauksista, kirjasarjassa kaikki tapahtuu suljettujen ovien takana. Silti päähenkilöiden välillä on voimakasta kemiaa. Romanssi myös kehittyy useamman kirjan aikana.
Sandra Schwab: Castle of the Wolf, goottihenkeä ja Pohjois-Eurooppalaisia myyttejä
Jennifer Ashley: The Madness of Lord Ian Mackenzie, miespäähenkilö sijoittuu autismikirjolle (Asperger?)
Elisabeth Hoyt: Maiden Lane-sarja, yrjöjen aikaan sijoittuvaa romantiikkaa, ei pelkkiä aatelisia
Janet Mullany: Improper Relations, lämmintä huumoria
Näiden lisäksi voi ainakin seuraavat mainita: Courtney Milan, Meredith Duran, Joanna Shupe, Julia Quinn, Eloisa James, Tessa Dare, Sarah MacLean, Sherry Thomas, Alyssa Cole, Beverly Jenkins, Elisa Braden
Paranormaali, scifi ja fantasia
Suomeksi:
J. R. Wardin Mustan tikarin veljeskunta-sarjaa on suomennettu useamman osan verran.
Englanniksi:
Kresley Cole: Immortals After Dark-sarja, vampyyrejä, ihmissusia, valkyyrioita ja hyvin kirjoitettuja seksikohtauksia ;)
Gail Dayton: New Blood, verimagiaa ja feminismiä
Grace Drawen: Radiance, juoni alkaa järjestetyllä avioliitolla, jossa avioliiton osapuolet ystävystyvät, mutta kokevat toistensa ulkonäön suorastaan luotaantyöntäväksi. Rakkaus kehittyy hiljalleen.
Bec McMaster kirjoittaa pääasiassa historiallista, steampunk-henkistä romantiikkaa. Suositella voi ainakin Kiss of Steel-kirjaa
Meljean Brookin The Iron Duke-kirjassa päähenkilöt ovat molemmat voimakkaita persoonia
Lois McMaster Bujoldin Miles Vorkosigan-sarja on scifiä, mutta sarjan kaksi ensimmäistä osaa Shards of Honor ja Barrayar (yhdessä Cordelia's Honor) kertovat hänen vanhempiensa tarinan. Koko kirjasarjassa on myös romanttinen alavire
N. K. Jemisin kirjoittaa fantasiaa, mutta hänen kirjoissaan on selkeitä romantiikkagenren elementtejä. Suosittelen aloittamaan kirjalla The Hundred Thousand Kingdoms
Lisäksi suosittuja ovat ainakin Nalini Singh, Kristen Callihan, Shelly Laurenston ja Ilona Andrews
Contemporary/nykyaikaan sijoittuva
Suomeksi:
Victoria Dahlilta löytyy kaksi suomennettua kirjaa, Sytytä minut tuleen ja Viettele minut
Englanniksi:
Lisa Kleypas on kirjoittanut myös jonkin verran tätä alagenreä. Suosittelen Blue-Eyed Devilia, joka on Travises-kirjasarjan toinen osa. Kirja toimii yksistäänkin, mutta halutessaan voi aloittaa sarjan ensimmäisestä kirjasta (Sugar Daddy), joskaan se ei ole yhtä hyvä
Jennifer Crusie on erittäin suosittu nykyaikaan sijoittuvien kirjojen kirjoittaja. Hänen kirjoissaan on aina myös huumoria. Kirjoista Bet Me ja Welcome to Temptation kannattaa aloittaa.
Sarah Addison Allenin kirjoissa on maagista realismia. Sugar Queen on suosikkini, mutta moni on pitänyt kirjasta Garden Spells.
Lisäksi seuraavia on kehuttu: Alisha Rai, Sarina Bowen, Kristen Callihan, Susan Elizabeth Phillips, Christina Lauren, Laura Florand, Julie James
Erotica/Erotiikka
Suomeksi:
Tiffany Reiszin The Original Sinners-sarja on kaiketi aika suosittu. Osa sarjan kirjoista on suomennettu.
HarperCollinsNordicilta löytyy myös Megan Hartin ja Saskia Walkerin kirjoja (tosin en erityisemmin tykännyt Merten kuningattaresta)
Englanniksi:
Cara McKenna kirjoittaa erotiikkakirjoja, joissa päähenkilöt ovat yleensä tavallisia ihmisiä kaikkine vikoineen. Willing Victim on suosittu kirja häneltä.
Sherilee Grayn Braking Him-kirjassa neitsyen roolissa on vaihteeksi miespäähenkilö. Kirja alkaa vahvasti, mutta seksikohtaukset alkavat loppua kohti jopa vähän puuduttaa. Tähän kannattaa silti tutustua.
Tamsen Parkerin lyhytromaanissa Craving Flight on BDSM-elementti, mutta vielä mielenkiintoisempi on ortodoksijuutalainen miljöö, johon tarina sijoittuu.
Kit Rochan The Sectors-sarjaa on blogeissa suositeltu. Rocha kirjoittaa dystooppista erotiikkaa.
Lisäksi voi mainita Amber Bardanin, Kristen Ashleyn, Lorelei Jamesin ja Emma Hollyn
GLBTQIA+/HLBTIQA+ eli sateenkaariromantiikka
Tämä alagenre on minulle vielä toistaiseksi tuntemattomampi, mutta seuraavista kirjailijoista olen nähnyt suosituksia:
Suomeksi:
J. S. Meresmaa: Keskilinnan ritarit-trilogia
Englanniksi:
Harper Bliss kirjoittaa lesboromantiikkaa ja erotiikkaa
K. J. Charles: Society of Gentlemen-sarja
Santino Hassell, Cat Sebastian, Liv Rancourt
2018 Priden kunniaksi keräsin mielenkiintoisia kirjoja tähän postaukseen.
Inspirational/Uskonnollinen
Tästäkään genrestä en paljoa tiedä, mutta ainakin Julie Klassenin nimi usein vilahtelee kirja-arvioissa.
Jos muuten ei ole seksikohtausten ystävä, "Inspieissä" ei yleensä mennä suudelmaa pidemmälle ja kaikki loppu tapahtuu suljettujen ovien takana.
Category romance (sarjaromanssi?) eli ne harlekiinit
Moni suosikkikirjailija on aloittanut uransa näistä, mm. Nora Roberts, Jennifer Crusie ja Maya Banks.
Näiden lisäksi romantiikasta löytyy myös paljon muita alagenrejä, mm. romanttinen jännitys, young adult/nuoret aikuiset ja erinäiset urheilumaailmaan sijoittuvat tarinat, mutta olen näitä lukenut sen verran vähän, etten osaa antaa suosituksia.
Lisätkää ihmeessä omia suosituksia kommenttiboksiin!
Historiallisesta romantiikasta suosikkejani mm Sergeanne Golonin Angelika kirjasarja myös Kaari Utrion ja Catherine Cooksonin kirjoja olen lukenut.
VastaaPoistaKiitos vinkeistä! Kaari Utrion keskiaikaiset tuli kyllä huolella kaluttua läpi minullakin silloin joskus teinivuosina. Myös Utrion uudemmat kirjat ovat olleet oikein kivoja. Angeligaankin voisi jossain kohtaa tutustua.
Poista